Razvijanje poduzetničkog načina razmišljanja u strukovnom obrazovanju

Poduzetništvo danas nije tek pokretanje velikog posla ili lansiranje revolucionarnog proizvoda. U dinamičnom gospodarstvu ono je prije svega način razmišljanja – sposobnost prepoznavanja prilika, poduzimanja inicijative i pretvaranja ideja u djelovanje. Kurikulum Virtual Assistant Skills and Entrepreneurship oslanja se na okvir EntreComp kako bi strukovnim nastavnicima pomogao razvijati taj mentalitet kod učenika, pripremajući ih i za samozapošljavanje i za suvremeno tržište rada.

Poduzetnički način razmišljanja spaja stavove, vještine i ponašanja koja pojedincu omogućuju stvaranje vrijednosti za druge. U strukovnom obrazovanju on učenike osnažuje da prepoznaju i iskoriste prilike, prilagođavaju se promjenama, rade samostalno uz preuzimanje odgovornosti te kreativno rješavaju probleme. Okvir EntreComp pritom razlikuje tri područja kompetencija: Ideje i prilike (uočavanje mogućnosti i stvaranje koncepta usmjerenog na vrijednost), Resursi (učinkovito korištenje vlastitih vještina, mreža i znanja) te U akciji (planiranje, provedba i učenje na stvarnim projektima).

Zašto je važno za VET polaznike

Za mnoge mlade, osobito one koji ciljaju fleksibilne ili freelance karijere poput virtualne asistencije, poduzetništvo je most između vještina i prihoda. Ono potiče proaktivnost i preuzimanje odgovornosti za profesionalni razvoj, gradi otpornost kroz učenje iz pogrešaka i prilagodbu strategija te potiče kreativnost u pronalaženju rješenja na konkurentnom tržištu.

Kako to provoditi u nastavi

Kurikulum nudi niz interaktivnih pristupa koji potiču poduzetničko promišljanje. Analiza studija slučaja uvodi stvarne situacije u kojima su poduzetnički stavovi bili presudni. „Gallery walk“ s petnaest EntreComp kompetencija pretvara učenje u vizualnu i razgovornu aktivnost. Su-dizajn učenja uključuje učenike u osmišljavanje projekata koji ciljano razvijaju kompetencije poput rješavanja problema ili suradnje. Sustavna vršnjačka refleksija jača samosvijest kroz strukturiranu povratnu informaciju i dijeljenje iskustava.

Ugradnja mentaliteta u VET kurikulum

Razvoj poduzetničkog načina razmišljanja treba biti kontekstualan (povezan s konkretnim strukama i karijernim ciljevima polaznika), praktičan (usmjeren na rad i izvedbu, a ne samo raspravu) te podržavajući (okruženje koje potiče eksperimentiranje bez straha od pogreške).

Kada poduzetnički način razmišljanja postane sastavni dio strukovnog obrazovanja, učenike ne pripremamo samo za prvi posao, nego za cijeli profesionalni put obilježen prilagodljivošću i samostalnim uspjehom. Uz okvire poput EntreCompa, učionice se pretvaraju u male inkubatore inovacija – prostore u kojima se ne uče samo vještine, nego i stvaraju prilike. U području virtualne asistencije i drugih digitalnih karijera, takav je mentalitet snažan alat za izgradnju održivih, na budućnost usmjerenih izvora zarade.

Poveznica na kurikulum „Virtual Assistant Skills and Entrepreneurship curriculum“: https://pannonia-consulting.hr/predstavljanje-kurikuluma-vjestine-virtualnog-asistenta-i-poduzetnistvo/

Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA). Ni Europska unija ni EACEA ne mogu se smatrati odgovornima za njih.