Istraživanje greenwashing praksi u Europi

U današnjem svijetu rastuće ekološke osviještenosti, kompanije sve češće koriste ekološke tvrdnje kako bi privukle potrošače zainteresirane za održivost i zaštitu okoliša. Međutim, te tvrdnje nisu uvijek vjerodostojne, što može dovesti do tzv. greenwashinga – prakse kojom se zavaravaju potrošači prikazujući proizvode i aktivnosti kao ekološki prihvatljive, bez stvarne osnove ili dokaza. Greenwashing ne samo da narušava povjerenje potrošača, već predstavlja ozbiljnu prepreku stvarnom napretku u zaštiti okoliša.

Istraživanje „Greenwashing Index – Komparativna analiza praksi greenwashinga u Portugalu, Italiji, Njemačkoj i Hrvatskoj” provedeno je u okviru projekta GreenGuard – Mobilizing Digital Solutions for Genuine Environmental Progress, financiranog kroz Erasmus+ suradnička partnerstva za mlade. Projekt koordinira Contextos – Cooperativa para o Desenvolvimento e Coesão Social iz Portugala, a partneri su Istituto ad ordinamento universitario Scuola Superiore Carolina Albasio iz Italije, Youth Power Germany EV iz Njemačke te Pannonia Consulting iz Hrvatske.

Cilj ovog istraživanja je pružiti detaljan pregled i usporedbu greenwashing praksi u navedenim zemljama, kao i povećati svijest javnosti o tome kako prepoznati i izbjeći takve prakse. Publikacija donosi analizu specifičnih slučajeva iz svake partnerske zemlje, gdje se ispituju ključni indikatori greenwashinga poput jasnoće ekoloških tvrdnji, prisutnosti neovisnih certifikata, usklađenosti marketinških tvrdnji s poslovnim praksama, transparentnosti, dosljednosti i sagledavanja cjelokupnog životnog ciklusa proizvoda ili usluga.

Dodatno, istraživanje uključuje rezultate anketnih ispitivanja provedenih među mladima u sve četiri države, čime se dobivaju dragocjeni uvidi u percepciju i stavove mladih prema greenwashingu. Zaključno, publikacija pruža smjernice i preporuke za sprečavanje greenwashinga te promicanje vjerodostojnih održivih praksi.

Nadamo se da će ovo istraživanje biti koristan alat za mlade, organizacije civilnog društva, obrazovne institucije, kreatore politika te širu javnost u prepoznavanju i suzbijanju greenwashinga, čime će se potaknuti odgovornije ponašanje kompanija i doprinijeti autentičnom napretku prema održivom društvu.

Financirano sredstvima Europske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Europske unije ili Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA). Ni Europska unija ni EACEA ne mogu se smatrati odgovornima za njih.